Over mij

Ik ben Mariëlle, 37 jaar, een gediplomeerd professioneel hulpverlener met 9 jaar ervaring in het begeleiden van kinderen/jongeren met een DSM- diagnose, ik ben graag in de natuur en met m’n twee IJslandse paarden die ik inzet met de verschillende (laagdrempelige) activiteiten zoals; verzorging, grondwerk, allerlei oefeningen, schoolwerk, bewegend leren etc.. Voor mij is het heel fijn en dankbaar werk om deze bijzondere ervaringen, samen met de paarden op een fijn plekje te mogen delen met andere mensen die dit echt nodig hebben. 

Mijn kernwaarden; ontspanning, plezier, veiligheid, welzijn paard & ruiter. 

Mijn karakter eigenschappen:
Doelgericht, precies, zelfstandig, analytisch, onderzoekend, invoelend, ondernemend, sociaal, trouw en eerlijk.

Welke methodieken zet ik o.a. in?

  • Positieve bekrachtiging/ oplossingsgericht coachen
    We kijken naar een oplossing van de vraag naar de toekomst. Waar wil je naar toe werken, wat wil je bereiken?

  • Spiegelende coaching
    Paarden zijn dieren die spiegelen over onszelf. Het paard is co-coach. 

  • Ervaringsgericht leren
    Bij ervaringsleren draait het voor een groot deel om het efficiënt gebruik maken van executieve functies. Alle executieve functies hebben een controlerende en aansturende functie. Executieve functies zijn de regelfuncties in de hersenen. 

  • Spelenderwijs leren
    In plaats van te praten over gedrag, ga je het spelenderwijs ervaren en kun je oefenen met ander gedrag.

  • Sensorisch leren
    Het gehele sensorische systeem wordt tijdens het werken met paarden gestimuleerd. Naast horen, zien, ruiken, voelen en proeven, wordt tijdens het werken met paarden ook beroep gedaan op proprioceptie, dit zorgt voor meer lichaamsbewustzijn. 

    Proprioceptie heeft invloed op leren, focus/concentratie en gedrag. Als propriocetoren niet goed werken, weet je brein niet goed waar je lijf en ledematen zijn. Automatisch gaat dan bijv. je voet op de grond tikken, zodat je hersenen wel signaaltjes door krijgen.

  • Geef me de vijf

        Methodiek ontwikkeld door orthopedagogisch gedragsdeskundige Colette de Bruin.
    Wat is mijn taak, Hoe voer ik hem uit, Wanneer moet ik het doen, Waar vindt het plaats, Wie is erbij betrokken

  • Bewegend leren
    Met paarden leer je in beweging en interactief (visueel-kinesthetisch) in plaats van stilzittend informatie tot je nemen via met name het gehoor (auditief). Door de driedimensionale beweging en de hogere lichaamstemperatuur van het paard communiceren de beide hersenhelften optimaal zodat een gesprek en/of lesstof goed beklijft.

  • Cognitieve coaching
    Anders leren met paarden is een combinatie van cognitieve coaching (het opnemen van de lesstof) en sociaal-emotionele coaching.